54 – Voor het eerst de ICE3 (NS) en Thalys 4533 samen op de baan – 5 september 2022

53 – Alle opstelsporen in schaduwstation in bedrijf en ook meteen volledig in gebruik – 4 september 2022

52 – Bijna alle wissels en opstelsporen aangesloten op bedienplateau – 4 september 2022

51 – Extra opstelspoor (nummer 19) voor de VSM stoomtrein aangelegd – 25 augustus 2022

50 – Alle opstelsporen in het schaduwstation operationeel – 24 augustus 2022

49 – Begin bedienplateau gemaakt en alvast de eerste elektrische wissels aangesloten – 17 augustus 2022

48 – Aanpassingen kleine opstelsporen en voorbereidingen voor werkzaamheden schaduwstation – 30 juli 2022

47 – Vitrinekast gekocht voor opslag locomotieven – 8 en 14 juli 2022

46 – Raamverduistering aanbrengen – 30 april 2022

45 – Start gemaakt met het aanleggen van de elektrische wisselbediening – 9 april 2022

44 – Wissel en Ontkoppelrails aanduidingen afkijken en labels maken – 19 maart 2022

43 – 4-delige omgebouwde Lima TGV Thalys PBA als nieuwe aanwinst – 23 maart 2022

42 – Schaduwstation flink onder handen genomen en alles wordt elektrisch – 12 & 13 maart 2022

41 – Nog meer gedeeltes van geluidswerend kurk voorzien – 30 december 2021 & 3 januari 2022

40 – Hellinggraad meten met Waterpaswagen – 27 november 2021

39 – Eerste gedeeltes voorzien van geluidswerend kurk – 15 oktober 2021

Eindelijk is het dan zover, het eerste kurk is geplakt als geluidsdemping  en ook als goede basis voor de scenery later.

38 – Wisselstraten beetje aangepast en verplaatst – 15 oktober 2021

37 – Mooie nieuwe aanvullingen voor de VSM stoomtrein – 13 oktober 2021

36 – Spooruitbreidingen voor Stoomtreinverkeer – 9 oktober 2021

35 – Nieuwe unieke aanwinst voor Verjaardag – 25 september 2021

Van familie en vrienden heb ik voor mijn 42e verjaardag de unieke uitgave van de Märklin VSM trein gekregen, deze mag op dit stukje van het internet natuurlijk niet ontbreken!

De eenmalige Märklin uitgave van de BR 80 036, de locomotief van de VSM die jaren als enige gereden heeft tussen Apeldoorn, Beekbergen en Dieren inclusief 2 rijtuigen (Oostenrijkers).
Lees hier meer informatie hierover: BR 80 036 op stoomtrein.org (VSM)
Lees hier nog meer over de historie: Märklin Website VSM trein
En hier kun je hem in actie zien en horen Digitaal in actie op Youtube (vanaf 1minuut30)
Omdat ik analoog en niet digitaal rijdt, kan ik deze geluiden momenteel niet gebruiken, maar er wel gewoon fijn mee rondrijden.

En hierbij uiteraard ook mijn eigen fotomateriaal:

34 – Noodzakelijk onderhoud uitvoeren zodat de locomotieven goed en soepel blijven rijden – 17 augustus 2021

Het is een tijdje geleden dat ik hier wat gepost heb, maar dat mag de pret niet drukken, het immers te warm om op zolder bezig te zijn in de zomer.
Ik verwacht in het najaar en de winter weer meer te kunnen doen en er zullen dus ook weer vaker updates geplaatst gaan worden hier.

33 – Geluidsisolatie hellingbaan op maat gemaakt – 9 mei 2021

32 – Geluidsisolatie schaduwstation definitief aanbrengen – 25 april 2021

31 – Geluidsisolatie voor schaduwstation op maat gemaakt – 18 april 2021

30 – 2-persoons Bed vervangen door 2-persoons uitschuifbed – 18 april 2021

Dit fantastische idee kwam van Maurice, dus na enig zoeken naar een passend bed is dat gevonden en het plan is succesvol uitgevoerd:

29 – Rijstroomisolatie voor schaduwstation in orde gemaakt – 11 april 2021

28 – De kurk voor geluidsisolatie is binnen en getest – 10 april 2021

27 – Het maken van aansluitrails voor de rijstroom op de opstelsporen in schaduwstation – 5 april 2021

26 – Schaduwstation is in al tijdelijk gebruik, stroomkringen zijn nog niet gescheiden per spoor – 3 april 2021

25 – Spoorplan is compleet, alle wissels liggen op de juiste plaats – 3 april 2021

24 – Schaduwstation gebouwd en ingericht – 27 & 28 maart 2021

23 – De laatste twee dubbele tafels gemaakt en geplaatst – 20, 27 & 28 maart 2021

22 – Tweede gedeelte onder de schuine kant met klappoot en afdaling afgerond – 13 t/m 15 maart 2021

21 – Helling voor opstelsporen in schaduwstation – 7 maart 2021

De afdeling naar het schaduwstation zal via deze helling beginnen, nog een stukje en we kunnen er onderdoor!

20 – Aanpassing boven de trap voor schaduwstation – 3 maart 2021

Om straks een schaduwstation (opstelsporen onder de treinbaan) te kunnen maken is er een aparte afdaling nodig buiten de baan, dat is in dit geval gedaan door een plankje te monteren voor een aparte afslag daarnaartoe.
Daar hoort natuurlijk ook weer goed passen en meten bij.
Dit op de dag dat ik exact één jaar de sleutel heb van mijn huis!

19 – Mooie lange trein en nieuwe aanwinsten – 20 & 27 februari 2021

Soms kom je wat moois tegen voor een scherpe prijs, dan is het lastig om dat te laten liggen.

18 – Extra Powerrrrr en voorbereiden op eerste kijkers – 14 februari 2021

Om elke baan apart te kunnen regelen wat extra trafo’s neergezet.
Ook wat rijtuigen op de baan gezet voor de eerste kijkers.

17 – Wisselstraat aangepast en de eerste reparatie uitgevoerd – 13 februari 2021

Omdat de wissels wat dicht op elkaar zaten heb ik hier wat meer ruimte tussen gemaakt, dat manoeuvreert een stuk makkelijker moet ik zeggen.
Ook is er een opstelspoor een stukje langer gemaakt zodat ook de ICE er kan staan.
Daarnaast was er een soldeerpunt losgeraakt van een aansluitrails voor de rijstroom, dus voor het eerst mijn Soldeerbout, die echt al jaren in de kast ligt, gebruikt: Hij werkt!

16 – Ook Maurice vindt het leuk dat het rondje voor nu alvast rond is! – 8 februari 2021

En als je dan regelmatig bezig bent op zolder en laat vallen dat het rondje compleet is, dan wil Maurice dat natuurlijk wel eens even zien en zelf uitproberen!